2005-06-25

Lite etanolresultat

En liten uppdatering på etanolfronten kommer här. Jag har nyss kört Linköping - Gävle tur och retur, med 35% etanol i tanken. Resultatet var att bränsleförbrukningen gick ned till 0,79 liter/mil, vilket är det lägsta jag någonsin haft på min Mercedes. För den som undrar så är det en rejäl Merca-kombi på närmare 1800 kilo så den ska normal sett dra mer än så.

Bränsleblandningens pris var 9,21:-/liter.

En adekvat jämförelse kan vara att bilen tidigare aldrig dragit mindre än 0,85 - 0,9 liter/mil. Med dagens bensinpris på 10,58:- för en liter blyfri 95 skulle samma resa kostat 660 kronor, om vi räknar snällt och säger att förbrukningen skulle varit 0,85 liter/mil med enbart blyfri 95. Nu kostade det istället 534 kronor.

En besparing på 126 pixabångas! Det skojar man inte bort.

(Notera att när jag skriver 35% etanol så menar jag just 35% etanol och INTE 35% E85, som ju innehåller 15% bensin och 85% etanol.)

2 kommentarer:

Loyce sa...

Har du då räknat med de fem procenten etanol som finns i den vanliga bensinen?

Fredrik Persson sa...

Jajjemänsan! :)