2005-06-08

Etanol

Jag har tankat etanol, närmare bestämt bränslet som kallas E85, i min bil. Detta efter att jag först sett ett inslag på nyheterna, om att det verkar gå alldeles utmärkt att tanka vanliga bensinbilar med etanolbränsle. Därefter läste jag forumet på http://www.etanol.nu/ om hur det gått för andra personer som provat.

Så just nu kör jag med ungefär 22% E85-bränsle i tanken, som kostar 7,33:-/liter. Egentligen hade jag tänkt ha i 30%, men tanken blev full, så det fick bli som det blev. Två och en halv mil har jag kört och inte märkt någon skillnad alls. Jag tror att det här kommer att gå bra, jag sparar in ungefär 1500:-/år om det funkar som det ska.

Faktum är att bensinbolagen redan nu blandar i 5% etanol i blyfri 95-bensin, så helt tokigt kan det ju inte vara att öka det lite på egen hand.

Inga kommentarer: