2005-06-11

boo.com

Jag har precis avslutat boken "boo.com och IT-bubblan som sprack" och boken kan jag rekommendera till den som gillar "finansiella thrillers". Historien är alltså att onlineföretaget boo.com som 1999-2000 skulle lansera en websajt där man kunde köpa märkeskläder och skor och i detta projekt bränner de närmare en miljard kronor utan att åstadkomma ett skvatt.

Visst låter det hur alldagligt som helst? Nå, det känns verkligen som om det var länge sedan. På den tiden var detta något oerhört stort, i alla fall i vissa kretsar. Och det är ändå bara sex år sedan! Numera utgår man nästan ifrån att om man verkligen skulle vilja köpa en jacka på en onlinebutik så ska det inte vara några problem, men när boo.com skulle lanseras så var det en helt annan sak...

Nåväl, eftersom jag själv befann mig "i industrin" när det begav sig så minns jag tydligt hur jag, som tekniker och programmerare, aldrig insåg vad det var som var så speciellt med detta. Men tricket var att det fanns inget "speciellt", och om detta handlar alltså denna välskrivna bok, författad av Gunnar Lindstedt.

En annan sida av saken är att det är rent löjligt hur mycket pengar som uppenbarligen kan flyga hit och dit och tämligen ofta ner i diket om man börjar med att ljuga för sig själv och därefter för andra.

Nåväl, den tiden är tack och lov över och det här med internet blev ju rätt bra till slut! :)

1 kommentar:

Loyce sa...

Det speciella med att sälja grejor på nätet måste väl ändå vara att man kan nå långt fler människor än med sina lilla postorderkatalog och att man klarar sig med enbart lagerlokaler och slipper ha affärer med expediter?

Eller har jag missat nåt? :)