2007-12-03

Vad vill du göra?

Det har blivit väldigt populärt med "snålbloggar" det senaste året. Vi har bloggar som till exempel Miljonär innan 30, Finanskvinnan och Hur jag blev rik. Den gemensamma nämnaren för dessa bloggar är att de fokuserar mycket hårt på att samla en hyfsad förmögenhet, främst genom att helt enkelt spara en ganska stor del av sin lön och köpa andelar i fonder.

Jag tycker att det är väldigt roligt att följa dessa bloggar.

Frågan som man emellertid ställer sig, gäller vad dessa personer ska göra när de känner att de nått sitt mål. Det är inte alldeles enkelt, även om man kanske till en börjar tror det.

Att förhålla sig till pengar är faktiskt absolut enklast då man inte har några. Det råder rätt och slätt ständig pengabrist och man har ingan problem att spendera varje krona som kommer in på (ibland huvudlös) konsumtion.

Att förhålla sig till pengar då man byggt upp en liten personlig förmögenhet är klurigt på ett annat sätt. (Jag är inte dum, jag inser förstås att det är bättre att ha pengar så att man klarar sig än att inte ha det.)

I ärlighetens namn rör vi oss här snarare inom psykologi än ekonomi. Vad är det för mekanismer som styr oss när vi lämnar tillståndet "ständig pengabrist" bakom oss?


För att rota lite i detta har jag beställt "Your Money Or Your Life" från Amazon.

En amerikansk snålbloggare har genomfört en bokklubb på sin blogg med denna bok. Han läste ett kapitel i veckan och bloggade om sina tankar kring just det kapitlet, varpå läsarna av bloggen inbjöds att delta i bokklubben genom att diskutera kapitlet i kommentarerna.

Här finns den bokklubben.

Jag kanske återkommer när jag läst boken själv. Idén med bokklubb i bloggform var kreativt, jag kanske provar det själv någon gång.

Inga kommentarer: