2007-12-20

Loanland, förseningsavgifter och dröjsmålsränta

En icke oansenlig del av inkomsterna i utlåningsbranschen består av förseningsavgifter, påminnelseavgifter, dröjsmålsränta och dylikt. Alltså det som händer när låntagaren inte sköter sina betalningar.

Jag har inga siffror, men jag har en stark magkänsla av att så är fallet.

När det gäller Loanland så kostar det 100:- i förseningsavgift och 50:- i påminnelseavgift, jämte 8% i dröjsmålsränta, om man missar en betalning. Dessa pengar går inte till långivaren, utan till företaget Loanland.

Personligen kan jag tycka att Loanland åtminstonde kunde dela dessa avgifter med långivarna. Jag ska dock inte gnälla, det står mig fritt att starta en konkurrerande P2P-låneverksamhet. Men eftersom det är en ganska hög tröskel för att göra det, så nöjer jag mig med en from förhoppning om att någon annan startar en Loanland-konkurrent, så att långivarna kan få lite bättre villkor på den här punkten.

Läs Kvarnstenens tidigare artiklar om Loanland

2007-12-21: Loanland, kort utlåningskalkyl för mikrolån
2007-12-20: Loanland, helt nytt i svenskt skatteperspektiv
2007-12-14: Loanland, nu får vi ser hur det går
2007-12-13: Loanland, ett svenskt prosper.com

Inga kommentarer: