2007-12-06

Recension av "Hur jag blev rik"

Detta är en recension av en annan blog, nämligen bloggen Hur Jag Blev Rik. (Festlig, anglosaxisk kapitalisering där.)

Jag har läst HJBR under en förhållandevis lång period. Jakob, som driver bloggen, är en skicklig skribent. Stavning, grammatik, styckeindelning och annat blir ofta lite så och så på amatörbloggar, och det kan vara nog så irriterande. Det gör att HJBR känns mycket gedigen. Dessutom uppdateras bloggen regelbundet och med högklassigt material vilket verkligen inte är självklart.

På senare tid har snålbloggar och ekonomibloggar poppat upp som svampar ur jorden, men HJBR var en av de första. Jakob har uppenbart inspirerats av engelskspråkiga bloggar och tagit till sig flera koncept som jag verkligen uppskattar; bland annat skriver ha bokrecensioner vilket jag uppskattar stort. Det finns ohyggligt mycket skräp bland den litteraturen, så all hjälp att sålla agnarna från vetet är välkommen.

På plus-sidan vill jag nämna följande; entusiasmerande och... vågar jag säga "energigivande"? Jakob jobbar hårt med både ett heltidsjobb och en egen rörelse som han försöker får fart på. Sådant smittar av sig.

På minus-sidan vill jag se lite mer hårda tips. Jakob är uppenbarligen noggrann och bra på att räkna, jag skulle vilja se honom utmana ett par av branschens giganter, till exempel Anders Andersson på Privata Affärer, som då och då kläcker ur sig en och annan dumhet. Hur tänker Jakob kring skatteregler och dyligt? En sådan blogpost skulle jag vilja läsa.

Ytterligare en sak som HJBR borde ha är en liten bokhandel (som man kan sätta upp genom Amazons affiliate-program), med böcker som recenserats i bloggen. Det vore pricken över i, det!

Inga kommentarer: