2007-12-16

Jag, en bokföringsnörd


Min lilla "nisch" av snålbloggandet är bokföring. I flera tidigare inlägg har jag skrivit om bokföringsprogrammet Gnucash som jag använder för att hålla ordning på min ekonomi. Idag har jag ägnat sjukligt många timmar åt att justera in ett par detaljer på de deklarationer jag lämnat in sedan jag började använda Gnucash.

Varje år får man ju en redogörelse från Skattemyndigheten där det står hur mycket man betalar i skatt på förvärvsinkomster och kapitalinkomster, hur mycket man betalar in begravningsavgift, och så vidare. Detta summeras och jämförs med den preliminärskatt man betalat in under året. (De pengar som arbetsgivaren, och i förekommande fall inlåningsinstitutet, dragit automatisk.) Mellanskillnaden sätts in på ett i förväg anmält konto, eller så får man en inbetalningsavi om man har otur.

Den där uträkningen kan man pilla med! Tidigare år har jag ansett att skatt varit onödigt att specificera i detalj, vilket gjort att min kapitalskatt och min skatt på förvärvsinkomster friskt blandats ihop på ett väldigt slarvigt sätt. Det har jag nu i detalj mipplat runt med så att varje krona ligger på rätt plats. Det kluriga är att kolla hur mycket man betalat i skatt under året, hur mycket man borde ha betalat, och vända och vrida på siffrorna för att få den där transaktionen då återbäring sätts in på kontot till att stämma på öret.

Ett tag blev det riktigt dramatiskt, måste jag säga. Jag tittade på min deklaration från 2005 (inkomståret 2004) och insåg till min förskräckelse att jag gjort en miss. Jag hade gjort fel när jag fört över ett underskott av kapital (jag var slarvig på den tiden, numera har jag bara överskott av kapital) från blankett K4 till huvudblanketten. Jag hade eventuellt betalat ungefär tusen kronor för mycket i skatt! Med blodad tand gav jag mig i kast med att författa en begäran om omprövning till skatteverket, och den blev ganska bra. Tyvärr skickades den aldrig, då jag sedemera med blandade känslor insåg att trots att jag räknat fel, så hade skatteverket korrigerat mig och räknat ut min skatt korrekt. Det var synd. Det hade varit ett enastående tillfälle till att bli självgod.

Men sammantaget var det en bra söndag. Det blir det när man får sitta med en riktigt knivig bokföringstransaktion och bara mysa!

Inga kommentarer: