2007-12-20

Loanland, helt nytt i svenskt skatteperspektiv

Denna artikel handlar om Loanland, jag kommer att publicera ett flertal artiklar om Loanland under den kommande tiden.

Peer-2-peerlånesajten Loanland representerar en helt ny typ av företag som inte tidigare existerat i Sverige. Idén är att göra det möjligt för privatpersoner att agera långivare mot andra privatpersoner på ett enkelt och smidigt sätt.

Det jag tänker skriva om idag handlar om Skatteverkets syn på Loanlands verksamhet. Klart är att det inte är några problem för en privatperson att låna ut pengar till en annan privatperson mot ränta, så länge man betalar 30% skatt på inkomsträntan precis som vanligt, och att utlåningen inte sker i näringsidkande syfte. Vad det där sista innebär i praktiken är jag inte säker på, men det har förmodligen med omfattningen på utlåningen att göra.

Det som inte är klart är vad som händer med de avgifter som Loanland tar ut i samband med att de förmedlar lån. Dessa avgifter består av dels en fast avgift som kallas uppläggningsavgift, dels en rörlig avgift i form av en procentandel av det utlånade beloppet. (Jag återkommer till dessa avgifters storlek samt lite kalkyler kring dem i senare postningar.)

Frågan är om långivaren tillåts dra av dessa avgifter från sin inkomstränta. Jag har varit i kontakt med Skatteverket och ställt frågan till dem. Tjänstemannen jag talade med bad att få återkomma för att först få en chans att granska Loanland och dess upplägg. Ett par timmar senare ringde telefonen och beskedet lät ungefär såhär:

"Jag vet tyvärr inte! Detta koncept passar inte in i någon av de former som vi tidigare haft att ta ställning till. Det kan inte sägas vara likställt med courtage (som är avdragsgillt), men det kan inte heller sägas vara likställt med förvaltningsavgifter (som är avdragsgilla förutom första tusenlappen). Eftersom detta är en tjänst som vänder sig till allmänheten kommer våra jurister att göra en ordentlig granskning av upplägget och ta ett principbeslut. Min förhoppning är att detta ska meddelas genom vår hemsida."

Jag fick tjänstemannens telefonnummer, jag ska ringa tillbaka i mitten av januari och kolla om något beslut har tagits. Jag meddelar självklart resultatet här på Kvarnstenen så fort jag vet något.


Läs Kvarnstenens tidigare artiklar om Loanland

2007-12-14: Loanland, nu får vi ser hur det går
2007-12-13: Loanland, ett svenskt prosper.com

Inga kommentarer: