2006-03-08

Podcasts

Ok, jag är såld på en fjantig grej. Det är pinsamt men jag tänker berätta om det ändå.

För några veckor sedan besökte jag nyöppnade PC City i Linköping bara för att kolla runt lite, och det slutade med att jag impulsköpte en iPod Video. Den är jag otroligt nöjd med, däremot var läderfodralet (eller "hudhölstret"?) för 250 spänn kvalificerat kasst.

Denna iPod (IPod? Ipod? IPOD?) har jag nästan bara lyssnat på s.k. "Podcasts" med. En podcast är en vanlig mp3-fil (eller jämförbart format), det som gör det till en Podcast är att den via finurliga teknikaliteter uppdateras "av sig själv". Resultatet blir att varje dag när man åker till jobbet så har man ett antal nya casts att lyssna på.

Varför är detta så roligt? Jo, det har visat sig att det finns jäkligt bra pratradio på andra sidan Atlanten! Jag har länge hört ryktas att radiokulturen är betydligt mer utvecklad i USA än här i Sverige och nu har jag alltså äntligen börjat kunna ta del av denna tack vare att många bra radioprogram läggs ut som Podcasts.

Jag har två favoriter som jag lyssnat på hittils, och jag hade tänkt att den här postens kommentarer skulle få fyllas på av tips om andra casts denna bloggs läsare tycker att de vill göra reklam för.

Den första är Free Talk Live:

http://www.freetalklive.com/

Libertarianskt radioprogram med ett par väldigt agiterade programledare. Ujujuj. Senaste programmet jag lyssnade på handlade om tortyr på Guantanamobasen. Vilket liv det var i studion!

Det andra är Penn Radio:

http://www.pennradio.com/

Lite mer lättsamt radioprogram med ena halvan av Penn & Teller som programledare. (Den "pratande" av dem.)

Penn Jillette är ärke-ateist och är hellbent på sajten Shockabsorber. Dessutom har han och hans magikerpolare Teller gjort TV-serien "Bullshit" som jag pushat lite för tidigare på den här bloggen.

Märk väl att man inte alls behöver en iPod för att lyssna på det här, vilken dator eller mp3-spelare som helst går precis lika bra.

Inga kommentarer: