2006-03-09

Land of the free??

Jag får nyhetsbrev regelbundet från www.onlineblackjackguide.com. Nyss fick jag ett där författaren berättar att en viss "Rep." (vilket jag tror betyder "Representative", dvs att han sitter i USAs kongress) rätt och slätt tänker förbjuda onlinespel.

Citat: "Now this year, Rep. Bob Goodlatte and Rep. Rick Boucher of Virginia want to fold your online poker game too, introducing legislation Thursday to ban all forms of electronic gambling in the United States.

The Internet Gambling Prohibition Act proposes to make it illegal for Americans to use the Internet for gambling and would authorize law enforcement officials to stop credit card payments and all other forms of electronic payments types.
"

Det är ord och inga visor, det ska helt enkelt vara tvärförbjudet. Vilket jag naturligtvis tycker är otroligt fel. Folk ska få göra vad de vill med sina egna pengar.

Den svenska situationen har jag ofta funderat på; Svenska Spel har ju "monopol" på spelverksamhet i Sverige, även på nätet. (Att vissa andra organisationer, t.ex. Socialdemokratiska ArbetarePartiet, även känt som "Partiet", har dispens att driva lotterier är en annan sak...)

Men jag spelar ju alla sorters blackjack och poker på mängder av olika ställen på nätet, och vad bryr jag mig om att sajten ligger på Isle of Man, Caymanöarna eller Hong Kong? Inte alls, bryr jag mig om det, är förstås svaret.

Så... vad betyder det egentligen att Svenska Spel "har monopol"? Ingenting, så vitt jag kan förstå. Inte ett smack.

1 kommentar:

Loyce sa...

Häromdagen när jag skulle försöka spela på en svensk sajt så fick jag inte det, pga det svenska monopolet. Nästan alla andra länder var välkomna, utom Sverige. Så något betyder det iallafall. Ibland.