2006-03-13

Latte-faktorn

Idag köpte jag en kopp kaffe och en muffin på en mack på vägen till jobbet. (Jag är ganska säker på att vi sa "en muffins" när jag var liten...)

Samtidigt lyssnade jag på David Bachs Smart Couples Finish Rich (ja, det där är en skamlös Amazon affiliate-länk) och där talas det om "Latte-faktorn".

Latte-faktorn är det vi i Sverige gärna kallar "många bäckar små", ungefär. Det är populärt, i alla fall i USA om jag förstått det rätt, att köpa en ta-med-kaffe på väg till jobbet. Gärna en latte, det är ju trendigt tack vare Ally McBeal om inte annat. En sådan kopp kaffe kostar ungefär tre dollar, dvs 24 spänn. Vilket jag mycket väl kan tänka mig att det gör även i Sverige.

Eftersom jag själv satt med en kopp kaffe (förvisso kostade den bara 12:-) så kändes ju detta mycket träffande. Jag är nämligen en varm anhängare av principen att identifiera och undanröja sina Latte-faktorer! Och till detta hade jag köpt en muffin!! Totalt 22 spänn. Slarvigt av mig. Därför ska jag omedelbart, efter jobbet idag, inhandla en liten kaffetermos på Biltema för att aldrig mer köpa en kopp kaffe för tolv kronor. På detta sätt ska jag blir rik!

Inga kommentarer: