2007-12-17

Detta förbaskade koldioxidgnällande

Det är dags att komma ut; jag är skeptiker! Jag tror inte på klimatalarmismen. Jag tror inte på Al Gore och jag tror inte att "överkonsumtionen" håller på att ta död på alla isbjörnar.*

Men det ska man ju göra! Och är man ett land så ska man skriva under Kyotoavtalet, som alla fiiina länder gör. USA är inte ett fiiint land, för USA har inte skrivit under.

Men hör och häpna, USA har minskat sina koldioxidutsläpp mer än de länder som skrivit på avtalet! Nämen, så tokigt! Mer om detta hos HAX!

*) Knäckfrågan, som jag förstått det, är huruvida koldioxiden leder till ökad temperatur eller om ökad temperatur leder till mer koldioxid! Vad är orsak och verkan? Det verkar faktiskt troligare att temperaturen är orsaken och koldioxiden är verkan, än tvärtom.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver att "Knäckfrågan, som jag förstått det, är huruvida koldioxiden leder till ökad temperatur eller om ökad temperatur leder till mer koldioxid! Vad är orsak och verkan? Det verkar faktiskt troligare att temperaturen är orsaken och koldioxiden är verkan, än tvärtom."

Vad baserar du det på?

Fredrik Persson sa...

Bland annat punkt fyra på den här listan.

Mika Perälä sa...

Mmmf. Det är mycket gissningar på bägge hållen! Jag själv håller på följande argument:

http://www.youtube.com/watch?v=bDsIFspVzfI

Anonym sa...

Struntprat. //Modin

Fredrik Persson sa...

Herr Modin, var vänlig och skriv inte så långa inlägg. Det finns risk för att googles datacenter får slut på diskutrymme.

Anonym sa...

Det är alltid lätt att hoppa på Al Gore, men han är ju inte Mannen Som Räknade Ut Allt, han är marknadsföraren som driver kampanjen. Det är lite svårare att argumentera med Den Eniga Forskarkåren och deras försiktiga klimatrapport.

Om sen USA har minskat sina CO2-utsläpp: toppen! Men det tror jag inte ett dyft på. Det där är Bush' egna siffror, men tyvärr hittade jag inte den artikel jag läste om detta. Hade för mig det var DN som nämnde det.

Med förlov sagt: det är som att argumentera om evolutionen.

//Modin