2006-01-23

En plan

Jag har kommit på en plan. Den bygger på följande: vi har ordenligt med invandrare i Sverige, och jag tänker i första hand på utomeuropeiska sådana som kommit hit av asylskäl. Eller liknande skäl. Folk som hade det förbannat pyrt i hemlandet. De kanske bodde i Irak eller så, det verkar inte muntert.

(För det första blir jag lite varm i hjärtat av att de bor här. Jag är nämligen en varm anhängare av att vem som helst ska få bo var som helst. Och jobba var som helst. Men det är en parentes och därför har jag satt det här stycket inom parentes.)

Eftersom dessa invandrare i många fall numera är svenskar, har svenskt medborgarskap, så är de ju dessutom i sin fulla rätt att rösta i de allmänna val som hålls var 4:e år. Vad röstar de då på? Jag vet inte. Men jag har en känsla av att Socialdemokraterna har hittat något bra sätt att nå fram till personer som inte söker denna typ av information självmant. Det finns en växande, stark, socialdemokratisk väljarbas här. Det är något som man kan ändra på! Jag vet inte hur de gör, men hur svårt kan det vara?

Eftersom jag skulle bli hemskt glad om vi fick en högerregering efter valet så är alltså min plan sånhär; under 3-4 månader tar jag intensivkurser i arabiska och persiska. Sen jobbar jag som en dåre med att översätta valinformation från Alliansen till dessa språk, och till sist traskar jag ut och letar reda på folk som inte vet vad de ska rösta på och inte förstår svenska utan bara arabiska eller persiska. Så berättar jag om Alliansen, vad den vill och ger dem broschyrer.

Faktum är att jag tror att jag, i så fall, skulle vara, typ, FÖRST med en sån grej. Faktiskt.

8 kommentarer:

Humle och Dumle sa...

Det jobbiga i din fina "dröm" med att bosätta sig var man vill, är att andra betalar för alla de som bosatt sig här, och inte vill eller kan få jobb. Men anser man att Sverige är pojken med guldbyxor är det inget problem.

Fredrik Persson sa...

Men det är ju just på grund av att vi människor byggt in oss i såna där system som gör att vem som helst inte får bo var som helst.

När jag säger att man ska få bo var man vill så menar jag att man rent geografiskt ska få bo var man vill, inte att man ska få rätt att leva på andras bekostnad hur som helst.

Humle och Dumle sa...

Hur menar du?
Bo var man vill i ett land, eller globalt? Det är viss skillnad.

Fredrik Persson sa...

Jag menar att vem som helst ska få bo i vilket land som helst. Globalt, således.

Humle och Dumle sa...

Med andra ord har du svårt för att lära av verkligheten. En fri invandring av större grupper av kulturellt avvikande leder automatiskt till segregation i landet( se nobelpristagaren Thomas Schellings forskning i ämnent). Vad detta i praktiken leder till ser vi dagligen bevis på oavsett om man tittar på områden som skola, vålds- och sexualbrott, hedersmord och det offentliga bidragssystemet.
Ett råd är att flytta till områden som Rinkeby eller Tensta för en period på 2-3 år. Eller allra hellre låta kvinnliga släktingar bosätta sig i liknande områden.
Kom nu inte med snack om främlingsfientlighet eller smygrasism - jag älskar människor, dock inte allas värderingar och beteenden! Då jag själv bott i närheten av ovan nämnda områden blir jag lätt lite upprörd av dina idealistiska drömmar.
MVH Dumle

Fredrik Persson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fredrik Persson sa...

1. Man får bo var man vill
2. Begår man brott ska man lagföras

Det är den enda ordning jag kan tänka mig. Jag kan ALDRIG gå med på att döma EN ENDA individ i förväg.

Och jag säger fortfarande att man rent geografiskt ska få bo var som helst, inte att man ska bli försörjd av andra hur som helst. Och ingen ska definitivt gå ostraffad från att ha begått gruppvåldtäkter eller hedersmord.

Hedersmord är förresten tydligen ohyggligt ovanliga. Enligt Jan Guillos senaste krönika: "Den vita majoritetsbefolkningen i Sverige mördar 30-40 kvinnor inom familjen varje år. Däremot är det så kallade hedersmordet ytterst sällsynt. Om detta kvinnomord vore lika vanligt som det helyllesvenska hustrumordet så skulle vi ha att göra med mellan fem och tio hedersmord per år. I själva verket finns det bara fyra kända fall från den senaste tioårsperioden." (från (Krönikan finns här.)

Principen är alltså; frihet först och främst. Därefter stark rättsäkerhet för att garantera denna frihet för var och en.

Jag vill något. Att ha ideal, eller principer, är att vilja något. Jag ser verkligheten lika väl som någon annan, men när man tittat och förstått så är det dags att göra något själv också. Därför är principer otroligt viktiga. Jag har ett litet favoritcitat om det:

"In Matters of style, swim with the current; in matters of principle, stand like a rock." --Thomas Jefferson

(Inlägget ovan, som jag raderat, var exakt likadant som det här men jag fick inte till länken ordentligt.)

Humle och Dumle sa...

Både du och Jan Guillou har fel. Invandrare från muslimska länder är grovt överrepresenterade gällande våld, hot och mord på kvinnor i Sverige (se http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11654680.asp).
För att vidare styrka denna tes kan sägas att två av tre våldtäktsmän i Norge är muslimer, mdan 80 % av deras offer är etniska norskor 8 ( se http://www.varldenidag.se/?aid=3173&sessId=VaM8Nz22.
I dagens Sverige finns stora områden nästan helt tömda på svenskar, där kvinnor inte längre vågar gå i shorts och t-shirt och där många barn skickas till koranskolor. Muslimska områden med helt egna normer och värderingar om kvinnans plats och rättigheter i livet. Orsaken till detta finns naturligtvis i den segregering som automatikst inträffar vid en för omfattande invandring från kulturellt avlägna områden. Din tes om fri invandring skapar lidaden både för ursprungsbefolkningen och invandrare. Detta ser vi tydligt i dagens Sverige och lösningen ligger inte i öppna gränser utan i stängda, så vi kan lägga resurser och energi på det stora antal invandrare som idag står utanför samhället av olika anledningar. Detta är den mest humana politiken för alla.