2006-01-27

- "De arbetslösa..."

Jag tycker att språkbruk är viktigt. När någon pratar eller skriver så finns det ofta en undertext. Eller, rättare sagt, det finns alltid en undertext. För skådespelare är det ett välkänt begrepp.

Undertext är, observera det, inte en dold agenda eller en lömsk plan. Det är snarare att se som mer information om det sagda.

Därför tycker jag att det är talande när Göran Persson säger "de arbetslösa". För mig är undertexten i det uttrycket "de som länge varit, och i överskådlig framtid kommer att vara, arbetslösa." Det är nästan som om han pratar om en folkgrupp, som till exempel samer. Man är same för livet, ofrivillig arbetslöshet ska vara ett högst temporärt tillstånd!

Själva uttrycket "de arbetslösa" förmedlar en inställning; det finns inte på vår dagordning att ändra på detta!

Vilket jag naturligtvis tycker är förjävligt! Det är OERHÖRT cyniskt att, som politiker och statsminister, INTE arbeta för att så många som möjligt ska ha så bra chans som möjligt att försörja sig. Men det är klart, om man har som strategi att behålla makten genom att försätta så många som möjligt i bidragsberoende, vilket är nästan samma sak som att vara beroende av Socialdemokratin, då gör man ju rätt. Och detta är mycket, mycket ruttet.

Moderaterna går till val på att fler ska få jobb, och slippa bidragsberoende. Tack för det. Jag vet vad det kommer att stå på min röstsedel.

Inga kommentarer: