2008-06-11

Loanland, dröjsmålsräntan tillfaller långivaren

För det fall en långivare på Loanland råkar ut för att låntagaren betalar försent, inträffar följande:

1. Låntagaren debiteras påminnelseavgift. Denna tillfaller Loanland.
2. Låntagaren debiteras 8% dröjsmålsränta. Denna tillfaller långivaren!

Det är inte alls speciellt enkelt för en långivare att se att han inkasserat dröjsmålsränta. Faktum är att det enda sättet, som jag kommit på, är att jämföra räntan i betalningen med den ränta som specificerades i den ursprungliga betalningsplanen. Både den vanliga ränta och dröjsmålsräntan bakas ihop.

Jag vet att det rått viss förvirring om huruvida Loanland lade beslag på dröjsmålsräntan, men det gör de alltså INTE.

Vill du läsa Kvarnstenens alla artiklar om Loanland? Klicka på etiketten "Loanland"!

5 kommentarer:

Mitt ljuva Hem sa...

man kan ju tro att du gör reklam för Loanland...

Fredrik Persson sa...

Om det ändå vore så, då skulle jag ju få betalt. Tyvärr får jag inte det. Jag skriver helt enkelt om det som för tillfället intresserar mig.

E sa...

Jatrillade just in på din blogg och fattar ingenting av ditt sista inlägg , men du ser söt ut på bilden!! =)
För väl läsa lite mer så trillar kanske polletten ner !
Ha det gott du glade!

mike sa...

Hej!

Har du fått igång online-kopplingen till bankkonton i Gnucash? Jag har ex ett konto i Swedbank?

Maila mig på: skoglund70@gmail.com

Bobo Svensson sa...

Tack för att du reder ut hur Loanland fungerar. Har funderat på att bli långivare med inte riktigt vågat ta steget...
Tack! Bobo Svensson