2005-09-13

Sänkt spritskatt... bara i Skåne?

Jag konsumerar extremt lite alkohol och debatten om spritskatten intresserar mig därför ytterst marginellt.

(Min alkoholkonsumtion har inget med moral eller renlevnad att göra, utan med matsmältning. Jag har en galopperande matsmältning som gör att jag blir först blir påverkad, sedan trött och sist en liten aning bakis inom loppet av minuter av en enkel mellanöl. Så jag dricker hellre mjölk.)

Dock är jag mäkta förtjust i märkliga slutledningar!

Det har garanterat inte undgått någon att det går att åka till Danmark eller Tyskland och köpa billig sprit i mängder. Skåne ligger lämpligt nära för denna typ av resor. Därför åker många skåningar till Köpenhamn i Danmark, eller Puttgarden i Tyskland, och köper öl, vin och sprit istället för att gå till Systembolaget.

Bor man längre bort från Danmark och Tyskland så blir kostnaden för resan så stor att det är billigare att köpa den dyrare alkoholen på Systembolaget.

Med anledning av denna, fullt lagliga, spritinförsel föreslår nu forskningschefen på Brottsförebyggande rådet, Erik Grevholm, att spritskatten ska sänkas enbart i Skåne. Aftonbladet skriver om detta.

Men...

Alltså...

Tänkte han alls?

OM SPRITEN ÄR BILLIGARE I SKÅNE SÅ ÅKER ANDRA SVENSKAR NATURLIGTVIS DIT OCH KÖPER SIN SPRIT ISTÄLLET FÖR ATT KÖPA DEN HEMMA!

Detta FLYTTAR ju bara den ekonomiska spritresegränsen. Ska man sedan sänka spritskatten lite till, lite längre norrut? Och så vidare, och så vidare...

2 kommentarer:

Loyce sa...

Det kanske är tänkt att skåningarna måste sy på sig en sorts spettekaka på bröstet, så det syns var de kommer ifrån, och så att de är de enda som får handla i de spritskattesänkta affärerna?

Peter sa...

Tur att jag bort bara några kilometer från den skånska gränsen.

Mindre tur att jag inte får handla på systemet, trots att jag är myndig